Som otte børns bedstemor er det vigtigt for mig at sikre den verden, de skal leve i. Jeg vil have EU i spidsen for kampen mod klimaforandringer og den voksende sociale ulighed hos os såvel som globalt.

Opmærksomheden på truslerne mod vores natur og miljø fik mig i 1972 til at melde mig ind i SF, men det var kampen imod atomkraft som fik mig aktivt ind i politik i 1975. Efter mere end 40 år i politik er miljøkampen – sammen med solidariteten og kampen for mere åbenhed – stadig fortegnet for mit daglige politiske arbejde i Europa-Parlamentet. I 1990 kom klimaforandringerne med på SFs dagsorden som en af vores vigtigste opgaver.

Målet er sammen med klima, natur og miljø et mere socialt og gennemsigtigt EU. Der skal også stilles langt skrappere krav til finanssektoren. Hvis vi kan skabe job til de mange unge arbejdsløse, bremse klimaforandringerne, nedslidning og forgiftning af naturen og sikre øget økonomisk lighed gør vi helt håndgribeligt en forskel for millioner af mennesker.

Jeg vil ikke sende regningen for vores uholdbare livsstil videre til de næste generationer. Fremtidens problemer skal håndteres i dag.

MODTAG MARGRETES NYHEDSBREV FRA BRUXELLES

Margrete Auken er medlem af følgende udvalg i Europa-parlamentet:

• Delegationen for forbindelserne med Palæstina (næstformand)
  • Udvalget for miljø, folkesundhed og fødevaresikkerhed
  • Borgerklageudvalget
  • Delegationen til den parlamentariske forsamling i Middelhavsunionen

BESØG MARGRETE AUKENS SIDE – med bl.a. kronikker, nyhedsbreve og videoer

STOP HANDLEN FRA BESATTE OMRÅDER

Et stort borgerinitiativ mangler din underskrift så vi kan få stoppet EU-handlen med produkter fra ulovligt besatte områder i især Vestsahara og Palæstina.

International lov må gælde – også for Israel og Marokko!

Over 43.000 EU-borgere har allerede skrevet under. Vær med på: stopsettlements.org